OHSAS 18001 (استاندارد ایزو مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای)

استاندارد OHSAS-18001

همین حالا می توانید نسبت به درخواست گواهینامه بین المللی OHSAS 18001 اقدام کنید.

اخذ ایزو

مزایای دریافت گواهینامه OHSAS 18001

  • برخورداری از محیط کاری ایمن برای افراد
  • دریافت گواهینامه OHSAS برای شرکت در مناقصات

  • دریافت گواهینامه بین المللی معتبر با کد رجیستر
  • ایجاد احساس اطمینان خاطر در مشتریان
  • فروش و ارائه خدمات بیشتر به دلیل تقویت برند

  • اجرای موفق و بی خطر خدمات و تولیدات

کشورهای صادر کننده گواهینامه

آشنایی با استاندارد بین المللی OHSAS 18001

استاندارد OHSAS18001 چیست ؟

جهت اخذ OHSAS 18001 ( دریافت OHSAS 18001 – صدور OHSAS 18001 ) ایزوسیستم آماده ارائه خدمات به شرکت ها و سازمان ها می باشد.

استاندارد OHSAS18001 را استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی هم می نامند، استانداردی که در آن الزاماتی را برای سازمانها ارائه می کند که می خواهند ایمنی کارکنانشان را بالاترین حد ممکن نگهدارند.این استاندارد از نظر متن و الزامات به استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ بسیار شبیه است و بجای الزامات محیط زیستی، الزامات ایمنی و بهداشت شغلی آورده شده است.

استاندارد ۱۸۰۰۱ توسط سازمان بین المللی ایزو تدوین نشده است و به همین سبب نباید از عبارت ایزو در کنار آن استفاده کرد،  این استاندارد را OHSAS18001 می نامند (مخفف Occupational Health and safety Assessment series به معنی سری ارزیابی ایمنی و بهداشت حرفه ای).

مزایای OHSAS 18001 چیست؟

  • بهبود تصویر و اعتبار شرکتها را بین سهامداران، مشتریان و عموم مردم
  • اتخاذ بهترین اقدامات بین المللی در رابطه با مدیریت ریسک
  • تضمین سلامت و رفاه کارمندان، پیمانکاران فرعی و مردم
  • به حداقل رساندن مسئولیت کارفرمایان از طریق اتخاذ کنترل های فعال
  • تضمین آگاهی و رعایت قوانین
  • کاهش یا از بین بردن خطرات محیط کار، میزان تصادف و حادثه
  • افزایش انگیزه کارکنان، از طریق تهیه یک محل کار ایمن تر

کاربرد استاندارد OHSAS18001

استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای OHSAS18001 دارای الزاماتی است که با هدف کاهش ریسک در سازمان ها تدوین شده اند. این الزامات که برای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای طرح ریزی و نوشته شده اند در صورت اجرا در سازمان ها می توانند از طریق کنترل خطرات موجب بهبود عملکرد سازمان شوند. دامنه کاربرد این استاندارد به عواملی مانند خط مشی ایمنی و بهداشت حرفه ای و ماهیت و شرایطی که در آن فعالیت مینماید و خطرات و پیچیدگی این فعالیتها بستگی دارد. OHSAS18001 قصد دارد تا به موضوعات ایمنی و بهداشت حرفهای اشاره نماید و نه به ایمنی محصول و خدمات.

تاریخچه استاندارد OHSAS18001

  • با توجه به نبود استانداردی بین المللی در خصوص ایمنی و بهداشت شغلی در سال ۱۹۹۸ در کمیته ای با نظارت و رهبری انیستیتو استاندارد بریتانیا (BSI) تشکیل شد.
  • این کمیته با همکاری شرکت های انگلیسی صدور گواهینامه مشغول تدوین استانداردی در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی شدند.
  • اولین نسخه مربوط به استاندارد OHSAS18001 در سال ۱۹۹۹ ارائه شد.
  • آخرین ویرایش مرتبط با سال ۲۰۰۷ می باشد.
  • سازمان بین المللی ایزو در سال های اخیر کمبود این استاندارد را احساس کرده و  اقدام به تدوین این استاندارد نموده و قرار است استانداردی با نام ایزو ۴۵۰۰۱ ارائه شود، این استاندارد اکنون در مرحله پیش نویس بوده و انتظار می رود تا اواخر سال ۲۰۱۶ و یا سال ۲۰۱۷ منتشر شود.

OHSAS18001 بخشی از سیستم IMS

استاندارد OHSAS18001 نیز مانندایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱یک استاندارد عمومی پرطرفدار بوده و تمام سازمان ها صرف نظر از اندازه، خدماتی و یا تولیدی بودن می توانند آن را پیاده سازی نمایند و محیط کاری ایمنی را برای پرسنل شان ایجاد کنند.

به شرکت ها و سازمان ها توصیه می گردد در صورت امکان و وجود شرایط مالی و اقتصادی نسبت به دریافت مجموعه گواهینامه استاندارد IMS که شامل OHSAS18001 ، ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ و ایزو ۱۴۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ می باشد اقدام نمایند.

چه کسب و کارهایی می توانند OHSAS 18001 را پیاده سازی می کند؟

OHSAS 18001 در طیف گسترده ای از صنایع اجرا شده است. استاندارد بهداشت و ایمنی می تواند به نفع هر سازمانی باشد که تصمیم به اجرای آن بگیرد. هدف از سیستم مدیریتی این است که کارکنان را محور قرار داده و از اجرای بهترین شیوه اطمینان حاصل شود. اجرای مؤثر نتایج استاندارد در یک محیط کاری ایمن تر برای نیروی کار شما، باعث کاهش ریسک می شود.

اخذ OHSAS 18001 – صدور OHSAS 18001 – دریافت OHSAS 18011

جهت اخذ OHSAS 18001 ( دریافت OHSAS 18001 – صدور OHSAS 18001 ) می توانید از طریق ایزوسیستم اقدام نمایید. ایزوسیستم برترین مرکز اخذ OHSAS 18001 ( دریافت OHSAS 18001 – صدور OHSAS 18001 ) در کشور با مجوز رسمی سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

برای اخذ OHSAS 18001 ( دریافت OHSAS 18001 – صدور OHSAS 18001 ) از طریق لینک درخواست گواهینامه در همین صفحه اقدام نمایید همچنین می توانید برای اخذ OHSAS 18001 ( دریافت OHSAS 18001 – صدور OHSAS 18001 ) از طریق این لینک درخواست خود را به صورت سریع ثبت کنید.

ایزو ۴۵۰۰۱ چیست؟

ایزو ۴۵۰۰۱ استاندارد ISO برای ایمنی و بهداشت شغلی است و سطح ایمنی و بهره‌وری در محل کار را بهبود می‌بخشد. این استاندارد با تأکید بر تعهد مدیریت، مشارکت کارگران و کنترل ریسک، با تعیین الزامات یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، از صدمات، بیماری‌ها و تلفات ناشی از کار جلوگیری می‌کند.

این استاندارد جدید که جایگزین OHSAS 18001 شد، از رویکرد سایر سیستم‌های مدیریتی مانند ایزو ۱۴۰۰۱ و ایزو ۹۰۰۰۱ پیروی می‌کند.

OHSAS 18001 در مقابل ISO 45001

برای جلوگیری و محدود کردن حوادث کاری در محل کار، می‌توانید گواهینامه استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی را دریافت کنید. دو استاندارد معروف در این زمینه ISO 45001 و OHSAS 18001 هستند، اما تفاوت بین این دو استاندارد در چیست؟

ایزو ۴۵۰۰۱ را برای جایگزینی OHSAS 18001 طراحی کردند. در واقع، سازمان‌هایی که قبلاً گواهینامه OHSAS 18001 را دریافت کرده بودند، تا پایان مارس ۲۰۲۱ فرصت داشتند تا آن را به ایزو ۴۵۰۰۱ ارتقا دهند. مشاغلی که گواهینامه خود را جایگزین نمی‌کنند، درواقع سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای معتبر خود را از دست داده و از مزایای آن بی‌بهره می‌مانند.

تفاوت‌های کلیدی بین OHSAS 18001 و ایزو ۴۵۰۰۱

تفاوت اصلی بین این دو استاندارد این است که ایزو ۴۵۰۰۱ یک رویکرد پیشگیرانه را اتخاذ می‌کند که مستلزم ارزیابی خطرات و اصلاح آن‌ها قبل از ایجاد حوادث و صدمات است؛ در حالی که OHSAS 18001 یک رویکرد واکنشی را اتخاذ می‌کند که فقط بر روی خطرات تمرکز می‌کند، نه راه‌حل‌ها.

این دو استاندارد از بسیاری جهات دیگر نیز متفاوت هستند. که در ادامه چند مورد را عنوان می‌کنیم:

اهداف و عملکرد

در ایزو ۴۵۰۰۱، تمرکز فزاینده‌ای بر اهداف به‌عنوان محرک برای بهبود و ارزیابی عملکرد وجود دارد. این اهداف می‌تواند در موضوعاتی مانند مشارکت کارگران، ارتباطات داخلی و خارجی و تدارکات باشد.

ساختار

ساختار ایزو ۴۵۰۰۱ بر اساس ضمیمه SL است، که چارچوبی برای سایر استانداردهای سیستم مدیریت ISO است و پیاده‌سازی را آسان‌تر و کارآمدتر می‌کند.

تعهد رهبری و مدیریت

ایزو ۴۵۰۰۱ نیاز به تاکید بیشتر بر مدیریت ارشد دارد تا به طور فعال سلامت و ایمنی را در سیستم مدیریت کلی سازمان بگنجاند.

مدیریت ریسک و فرصت

OHSAS 18001 منحصراً به خطرات می‌پردازد، درحالی که با ایزو ۴۵۰۰۱، ریسک‌ها و فرصت‌هایی که ممکن است تولید را مختل کنند شناسایی کرده و جهت بهبود و پیشگیری اقدام می‌کنند.

مشارکت کارگران و شخص ثالث

تمرکز ایزو ۴۵۰۰۱ بیشتر بر نیازها و انتظارات کارگران و طرف‌های ذی‌نفع است و برای شناسایی خطرات، به آموزش کارکنان نیاز دارد، اما OHSAS 18001 مشارکت گسترده‌ کارکنان را مجاز نمی‌داند.

اگر ایزو ۴۵۰۰۱ را اجرا نکنیم چه منافعی را از دست می‌دهیم؟

در بالا عنوان شد که با اجرایی نکردن ایزو ۴۵۰۰۱، فرصت‌ها و مزایای مهمی را از دست می‌دهیم. برخی از این مزایا شامل موارد زیر است:

  • مناقصه قراردادها، به ویژه در سطح بین‌المللی
  • تشویق سرمایه‌گذاری سهام‌داران
  • نشان‌دادن تعهد به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل
  • جذب و حفظ استعدادها
  • افزایش سلامت و رفاه محیط کار
  • ارتقاء شهرت سازمان
  • فراهم کردن محل کار ایمن و عاری از آسیب و بیماری

مقالات مرتبط

برای آشنایی بیشتر با استاندارد OHSAS 18001 توصیه می‌کنیم مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

تفاوت های ایزو ۴۵۰۰۱ با OHSAS18001 چیست؟

دانلود متن فارسی استاندارد OHSAS 18001 ویرایش ۲۰۰۷ ( OHSAS18001:2007 )-مدیریت ایمنی


هر گونه کپی برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!

سفارش فوری ایزو