روش اجرایی ارزیابی تامین کنندگان در یک سیستم ایزو ۹۰۰۱ + دانلود نمونه فرم ارزیابی تامین کنندگان

روش اجرایی خرید و تدارکات

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


ارزیابی تامین کنندگان چیست؟

ارزیابی تامین کننده یک اصطلاح است که در کسب و کار استفاده می شود و به بررسی ارزیابی و تایید تامین کنندگان بالقوه با ارزیابی کمی می پردازد. هدف ارزیابی تأمین کنندگان این است که اطمینان حاصل شود که مجموعه ای از بهترین ارائه دهندگان تولیدات یا خدمات در دسترس هستند.

ارزیابی تامین کنندگان همچنین فرایندی است که برای تامین کنندگان فعلی برای اندازه گیری و نظارت بر عملکرد آنها برای کاهش هزینه ها، رفع خطر و  بهبود مستمر انجام می شود.

پروسه ارزیابی تامین کنندگان

ارزیابی تأمین کنندگان یک فرایند مستمر در بخش خرید است و بخشی از مرحله تایید صلاحیت در فرایند خرید می باشد، اگر چه در بسیاری از سازمان ها شامل مشارکت و ورود سایر ادارات و سهامداران می شود.  فرایندهای ارزیابی تامین کنندگان اغلب به صورت یک پرسشنامه یا مصاحبه، گاهی اوقات یک بازدید از سایت و شامل ارزیابی جنبه های مختلف کسب و کار تامین کننده از جمله ظرفیت، حسابرسی، تضمین کیفیت، ساختار سازمانی، فرایندها و عملکرد می باشد. 

براساس اطلاعاتی که از طریق ارزیابی به دست می آید، یک تامین کننده تایید صلاحیت می شود و یا به عنوان یکی از آنها برای تهیه مواد یا خدمات مورد تایید قرار می گیرد. در بسیاری از سازمان ها، یک لیست تامین کننده تایید شده وجود دارد که پس از آن یک تامین کننده واجد شرایط اضافه می شود. پس از تأیید، یک تامین کننده ممکن است بر مبنای دوره ای، اغلب سالانه ارزیابی شود. فرآیند مداوم به عنوان مدیریت عملکرد عرضه کننده تعریف شده است.

مزایا و معایب ارزیابی تامین کنندگان

مزایای مختلفی در ارتباط با یک فرایند ارزیابی تأمین کننده موثر مانند کاهش اثربخشی عملکرد وجود دارد. مزایا معمولا شامل تامین منابع و نیازمندی ها از تامین کنندگانی است که استانداردهای بالای محصولات و خدمات را ارائه می دهند. ارزیابی تامین کننده می تواند به مشتریان و تامین کنندگان کمک کند تا ریسک هزینه های پنهان در زنجیره تامین را شناسایی و حذف کنند. فرایند ارزیابی عملکرد می تواند به تامین کنندگان برای بهبود عملکرد خود انگیزه دهد.

چالش دیگر این است که اطمینان حاصل کنید که ارزیابی تامین کنندگان فعلی فراتر از اندازه گیری، به بهبود عملکرد واقعی می انجامد از طریق ارائه بازخورد به تامین کنندگان در عملکرد خود و کار بر روی فرصت های بهبود مستمر.

استفاده از یک سیستم ارزیابی تامین کنندگان در یک شرکت

هدف از اجرای یک سیستم موثر ارزیابی تامین کنندگان، اطمینان یافتن از این است که فرایند ارزیابی به درستی و صحت انجام می پذیرد.

روش اجرایی ارزیابی تامین کنندگان و پیمانکاران برای شرکت ها و سازمان های مختلف می تواند به صورت متفاوت تنظیم شود و هر سازمان ممکن است ساز و کاری ویژه خود طراحی نماید.

دانلود نمونه روش اجرایی ارزیابی تامین کنندگان در ایزو ۹۰۰۱

در ادامه می توانید یک نمونه روش اجرایی ارزیابی تامین کنندگان در سیستم مدیریتی ایزو ۹۰۰۱ را دانلود و مشاهده نمایید.


دانلود نمونه روش اجرایی ارزیابی تامین کنندگان در ایزو ۹۰۰۱


 این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!