چگونه استانداردهای ایزو توسعه داده می شوند؟

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


چگونه استانداردهای ایزو توسعه داده می شوند؟

مانند یک سمفونی، برای ایجاد یک استاندارد بسیاری از مردم با هم کار می کنند. نقش ایزو شبیه به یک رهبر است، در حالی که ارکسترازکارشناسان فنی مستقل نامزد شده توسط اعضای ما تشکیل شده است.

کارشناسان ، یک کمیته فنی تشکیل می دهند که مسئول یک موضوع خاص است. آنها روند را با توسعه یک پیش نویس که با نیاز خاص بازار مطابقت دارد آغاز می کنند. سپس برای توضیح و بحث بیشتر به اشتراک گذاشته می شود.

روند رای گیری راهی برای به دست آوردن رضایت و موافقت عمومی است.  اگر توافق حاصل شود، پیش نویس به یک استاندارد ایزو تبدیل خواهد شد. اگر توافق حاصل نشود، پیش نویس اصلاح خواهد شد و دوباره مورد رای گیری قرار میگیرد.

از ابتدا تا انتشار نهایی، توسعه یک استاندارد معمولا حدود ۳ سال طول می کشد.

اصول کلیدی در توسعه استاندارد

  1. استانداردهای ایزو به نیازمندی در بازار پاسخ می دهد

ایزو تصمیم نمی گیرد که چه زمانی یک استاندارد جدید را ایجاد کند، بلکه به درخواست یک صنعت یا سایر سهامداران مانند گروه های مصرف کننده پاسخ می دهد. به طور معمول یک بخش یا گروه صنعتی نیاز به یک استاندارد برای اعضای خود دارد که پس از آن با ایزو ارتباط برقرار می کند. اطلاعات تماس اعضا را می توان در فهرست اعضا یافت.

  1. استانداردهای ایزو بر اساس نظر کارشناسان جهانی است

استانداردهای ایزو توسط گروهی از کارشناسان از سراسر جهان، که بخشی از گروه های بزرگتر به نام کمیته فنی هستند، توسعه یافته است. این کارشناسان در مورد تمام جنبه های استاندارد، از جمله دامنه آن، تعاریف کلیدی و محتوا، مذاکره می کنند. جزئیات را می توان در فهرست کمیته های فنی پیدا کرد.

  1. استانداردهای ایزو از طریق فرایند مشارکت احزاب توسعه می یابد

کمیته های فنی متشکل از کارشناسان صنعت مربوطه، وهمچنین  انجمن های مصرف کننده، دانشگاه ها، سازمان های غیر دولتی و دولت میباشد.

  1. استانداردهای ایزو بر اساس توافق عمومی است

توسعه استانداردهای ISO یک رویکرد مبتنی برتوافق است و نظرات همه ذینفعان مورد توجه قرار گرفته است.

نمونه های عملی از توسعه استانداردهای

استانداردهای ایزو زیادی هر ساله توسعه و در اختیار سازمان ها گذاشته می شوند. به عنوان مثال استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱ یکی از مهم ترین و کاربردی ترین استانداردهای مدیریتی با قابلیت صدور گواهینامه است که در سال ۲۰۱۸ ارائه شد. تا پیش از استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱ شرکت ها برای اجرای الزامات ایمنی حرفه ای مجبور به اجرای الزامات OHSAS 18001 بودند. سری یکپارچه IMS نیز تا پیش از ارائه این استاندارد شامل ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ و OHSAS18001 بود که با ارائه این استاندارد که به استاندارد سلامت و ایمنی حرفه ای شناخته می شود نیاز به استاندارد OHSAS 18001 قطع و از این پس شرکت ها و سازمان ها می توانند سری IMS را با مجموعه سه استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ، ایزو ۱۴۰۰۱ ، ایزو ۴۵۰۰۱ اخذ نمایند.

همانطور که بالاتر ذکر شد توسعه استانداردها ایزو تنها منوط به ارائه یک نسخه جدید نیست بلکه شامل آپدیت نسخه های قدیمی تر نیز می شود به عنوان مثال ایزو رضایتمندی مشتریان ایزو ۱۰۰۰۴ و ایزو رسیدگی به شکایت مشتریان ۱۰۰۰۲ یا ایزو مدیریت انرژی ایزو ۱۰۰۰۵ نمونه هایی از استانداردهای ایزو پرمخاطب و مدیریتی هستند که در سال ۲۰۱۸ به روزرسانی شدند و نسخه ۲۰۱۸ آنها به صورت ISO 10004:2018 و ISO 10002:2018 و ISO 50001:2018 ارائه شده است.

اخذ ، صدور و دریافت گواهینامه ایزو

برای شرکت و سازمان خود مایل به دریافت گواهینامه ایزو هستید، تنها کافیست درخواست خود را در فرم سفارش فوری گواهینامه ایزو ثبت کنید یا برای مشاوره بیشتر فرم مشاوره رایگان را تکمیل کنید تا ما با شما تماس بگیریم.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!